Tuesday, October 16, 2012

@--PeRmiNtaAn SuaMi--@



 ~ NaSi AyAm KaSiH SaYanG ~



Baru-baru ni suami teringin nak makan nasik ayam.  Jadi aku dan suami masak sama-sama.  Wah...bestnya masak sama-sama.  Dah lama tak adakan aktiviti macam ni.



Aku sediakan nasiknya :
2 pot beras dibasuh
1 kiub pati ayam
1 labu bawang besar dihiris
2 biji bawang putih di ketok je
1 sudu besar marjerin
2 batang serai diketuk
2 inci halia dihiris
Garam secukup rasa
rempah sekawan (bunga lawang, buah pelaga, bunga cengkek dan kulit kayu manis)
oh...jangan lupa ayaq untuk masak nasi....kalo 2 pot beras aku lebihkan satu pot air
                                                                              *semua bahan ni masuk dalam rice cooker)*



Aku proses ayam :
(adunan ni aku ikut berapa ketul ayam..hentam je :-) )

semestinya ayam
kicap pekat
kicap manis
soso tiram
madu
bawang putih
mentega
*semua bahan ni diperam.  Lagi lama lagi sedap*
*goreng dengan minyak yang banyak kasi ayam    
  tenggelam*





Proses Sup: (air tangan suami)
air
halia
bawang besar dihiris (malas punya pasai)
bawang putih dihiris (malas punya pasai)
kuib pati ayam
daun bawang
daun sup
garam kasar





Sosnye:

Baki perapan ayam
Tumis campur dengan bawang putih dan bawang besar
Masak sampai pekat







Suami ku mengoffer untuk goreng ayam.   Aku apa lagi senyum sampai ke telinga.  Dah siap masak semua aku pun apa lagi telah dilantik oleh Chef Shafee Sabran untuk merasa masakan tadi.  Ternyata....kenyang perot kami berdua malam tu  ;-) Terima kasih Tujan atas rezeki Mu.  Esoknya suami nak bawak ke pejabatnye :-)



(  Menu sampingan )



No comments: