Friday, August 26, 2011

@--Ramadan ke 29--@

Wah!!sejuk betol tido kat rumah opah ni...maklumlah kawasan kampung....ayonye..Peh!.....ais breking wo....Pagi ni bersahur lauk yang mana ada je..Alhamdulillah kenyang bersahur.. Op!!terlupa nak bagi tau malam tadi dalam pukoi 11mlm aku, suami dan opah ke sebuah rumah ni utk membeli daging utk hari raya...Baru aku tahu kat bote ni semua makan daging kerbau. Kami beli daging 5kg tulang 4kg(buat sup sedap ni)......Pengalaman permata tengok org sembelih dan jual daging di kawasan kg. Kalo kat bandar beli kat pasar atau pasaraya ataupun tepi jln.

Matahari dah tinggi...aktiviti ari ni banyak..pagi2 aku dan suami ke pekan sri iskandar mencari barang2 utk masak pada hari raya..wah!ramainya orang shoping..ki.ki...cuaca kat bote ari ni hujan renyai.....

Dah abis shoping aku membantu apa yang patut lah. Sediakan bahan-bahan nak buat rendang, lemang dan sup. Basuh tulang kerbau....kalo kat sungai petani tak rasa buat kerja macam ni....angkat periuk besar2..jaga unggun api....aku dan suami sama2 duduk di bawak pangkin rebus tulang dan masak lemak.....Bahagia rasanya... :-)

Masa berbuka...wah!meriahnya ramai dah anak cucu opah dah sampai.....Berbuka makan ramai2....Aku disebbkan terlalu penat..tido lah awai dgn bertemankan suami tercinta..selamat malam esok kita nak beraya ;-)

No comments: